#Mediawijsheid op Yurls: wachtwoorden

Andre Gilara maakte in het kader van de Week van de Mediawijsheid een nieuwe pagina aan: Wachtwoorden. Je vindt hier onder andere een verwijzing naar de Wachtwoord Wisselaar. De Wachtwoord Wisselaar helpt je aan een goed wachtwoord. Klik op ‘Start’ en beantwoord een vijftal eenvoudige, persoonlijke vragen.
 http://mediawijsheid.yurls.net

Meer mediawijsheid op Yurls: type ‘mediawijsheid’ in het zoekvenster van een willekeurige Yurls-pagina en klik op de knop ‘Yurls’


Tags:

2 Reacties to “#Mediawijsheid op Yurls: wachtwoorden”

  1. Manssen.nl » De slechtste wachtwoorden van 2011 Says:

    […] ‘Mediawijsheid’ Gisteren las ik een berichtje op het Yurls Blog ‘Yurls Nieuws en Tips’ dat Andre Gilara in het kader van de ‘Week van de […]

  2. Raoul Teeuwen Says:

    Ik mailde het ook al naar Andre. Leuke wachtwoord-tips. Maar ik ben benieuwd hoe hij zelf met wachtwoorden om gaat. Ik ben zelf IT-er en gebruik vele websites. Ik had dus de (veel toegepaste) taktiek om 2 a 3 wachtwoorden te hebben: 1 voor niet-belangrijke sites, 1 voor bank-achtige sites etc. Maar in de loop van de tijd gebeurde het mij 2 of 3 maal dat 1 van die vele sites werd gehacked, en dan ben je dus niet meer zeker op alle sites waar je dat wachtwoord gebruikt. En een apart wachtwoord (laat staan een wachtzin) voor elke site is niet praktisch (dat doet volgens mij bijna niemand)… Ik ben daarom LastPass(.com) gaan gebruiken: dan heb je a) nog maar 1 wachtwoord te onthouden (en dat mag dan dus best moeilijk zijn, 1 lukt me wel), en b) lastpass maakt voor elke site een apart veilig wachtwoord, een wachtwoord dat lastpass voor me onthoudt (en zelfs kan invullen). Lastpass (en soortgelijke services) zijn uiteraard theoretisch ook hackbaar, maar (erg) goed beveiligd. Ik raad daarom iedereen zo’n service aan. Het grappige: na in 1ste instantie even wennen, maakt het je werk makkelijker ipv moeilijker (vanwege de auto-full plugins).

    Zo’n wachtwoordwisselaar, een advies om wachtzinnen te gebruiken etc: ik ken ze, maar in de praktijk betekent het toch weer dat dat wachtwoord op vele sites gebruikt wordt, en daarmee mi onveilig is.

Geef een reactie

