Virtueel Geocachen met meester Henk

mh

Onlangs verscheen er een nieuwe Yurls-pagina van (meester) Henk Vink: Virtueel Geocachen. In dit artikel legt Henk uit wat het is en hoe geocachen werkt.

Laatst was ik bij mijn broer,  een zeer fanatieke “cacher”. Dit bezoek bracht me op het idee dat geocachen zeer goed toepasbaar is in de klas, maar dan met Google Earth, of een site waar je GPS coördinaten in kunt vullen zoals http://gpscoordinaten.nl. Het mooie is dat het op bijna alle niveaus gedaan kan worden, van zeer eenvoudig (tot op bijna kleuterniveau als de juf/meester helpt) tot VWO niveau. De enige grens die er aan zit is je eigen fantasie.

Hoe werkt het
De maker zoekt de coördinaten van een object of locatie op aarde. Je krijgt dan een setje van cijfers dat goed door jou bewaard moet worden. Daarna komen de leerlingen in actie. Door bijbehorende vragen of puzzels op te lossen komen ook zij aan die cijfers. Ze moeten die goed bij Google Earth of een GPS coördinatensite invullen en worden vervolgens naar het gebouw/gebied geleid. Bijvoorbeeld: is één van de cijfers een 5, dan past daar de rekensom 2+3= ? bij. Andere voorbeelden: Op welke datum in mei wordt de bevrijding gevierd ? Wat is de wortel uit 25 ? De hoeveelste planeet in ons zonnestelsel is Jupiter?

Mooi is het natuurlijk wanneer opdracht en vragen bij een actueel thema passen, maar dat hoeft uiteraard niet. Het inzetten kan op diverse manieren gebeuren.  Klassikaal of als opdracht aan een groepje of een individuele leerling. Ook leuk voor kinderen die iets meer in de vorm van een plus-opdracht of als huiswerkopdracht voor een les in de nabije toekomst. Als leerlingen ervaren zijn kunnen ze ook opdrachten voor elkaar maken.

Virtueel geocaching vind je op http://virtueelgeocaching.yurls.net . Mocht je iets willen dan kan ik je daar bij helpen. Geef dan wel het niveau aan en eventueel het soort vragen.

Meester Henk

Tags:

2 Reacties to “Virtueel Geocachen met meester Henk”

  1. Marja Koster Says:

    Als fanatieke geocacher en docent vind ik dit een geweldig leuk initiatief. Ik ga dit zeker met mijn leerlingen uitproberen.

  2. Janette Says:

    Goed bezig Henk! Ik ga ermee aan de slag in de plusklas.

Geef een reactie

