Inspiratie: Nog meer raadselstraatjes

meesterhenk

Onlangs voegden we op Yurls de mogelijkheid toe een box af te schermen met een wachtwoord. Dit om bijvoorbeeld foto’s van leerlingen alleen zichtbaar te maken voor bezoekers die het wachtwoord kennen. Filip Gheysen van scholengemeenschap Moorsledegem bedacht met deze mogelijkheid het Raadselstraatje. Meester Henk heeft dit idee ook opgepakt. Zijn straatjes vind je terug op Yurls Hoe ver kom jij?

Meester Henk: In eerste instantie begreep ik niet helemaal wat ik met die wachtwoorden aanmoest, totdat de nieuwsbrief op de site van Filip Gheysen wees. Aangezien ik het leuk vind om oefensites te maken, wilde ik ook zoiets proberen. Dat werd (in samenwerking met Filip) een “zaakvak” project. Daarbij werd al snel duidelijk dat het toch wel meer voeten in de aarde had dan ik dacht. Ook het feit dat wanneer je iets niet weet, je niet verder kunt, maakte het niet gemakkelijker.

’s Avonds net voordat ik in slaap val heb ik meestal de beste ideeën en plotseling schoot mij te binnen dat het precies invullen van wachtwoorden en spelling elkaar aanvulden, vandaar de combinatie woordbetekenis<->spelling. Om dit al te willekeurig te laten gebeuren, koppel ik het aan Spelling in Beeld. Daarnaast probeer ik onderwerpen uit de actualiteit (of bijzondere gebeurtenissen) kort de revue te laten passeren. Op dit moment heb ik een “straatje” over de MH17 en staat er een over IS klaar. Deze “straatjes” zitten qua moeilijkheid tussen de “oefeningen” op http://oefeningen.yurls.net en de “geocaches” op http://virtueelgeocaching.yurls.net

 

Tags:

Geef een reactie

